Ga naar inhoud

“Het is niet normaal om op je 40ste versleten te zijn”

21 juni 2024

“Niet klagen, gewoon doorgaan”, Tien Nuis hoort het vaak in haar gesprekken met hoveniers. Maar wie klachten en frustraties negeert en altijd ‘gewoon maar doorgaat’, loopt vroeg of laat tegen problemen aan. Om dat te voorkomen, is het belangrijk om regelmatig te praten over werk en gezondheid. Dat blijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom biedt #vitalehoveniers hulp, bijvoorbeeld met adviesgesprekken en loopbaantrainingen.

Tien Nuis is trainer en loopbaancoach bij FNV. Samen met adviseurs van Stigas sprak ze tientallen hoveniers tijdens bijeenkomsten over duurzame inzetbaarheid. “Het waren vooral medewerkers van kleine en middelgrote bedrijven. Ze konden vrijuit praten, zonder leidinggevenden erbij. Waar loop je op vast in je werk? Wat maakt je werk zwaar? Wat vind je leuk om te doen? Dat soort vragen kwamen aan bod.”

Klachten
Uit de gesprekken kwam naar voren dat er fysieke en mentale aspecten zijn waar medewerkers last van hebben tijdens hun werk. “Ze ervaren het werk regelmatig als lichamelijk zwaar en eentonig”, legt Tien uit. “Hoge hagen knippen bijvoorbeeld, of grote zware tegels leggen op een plek waar je niet bij kunt met een tilmachientje. Velen kampten met klachten.”

Interne communicatie
De mentale effecten zijn vooral het gevolg van gebrekkige interne communicatie en te strakke planning. “Ze willen graag een goed resultaat neerzetten, maar voelen de druk van de deadline en de verwachtingen van de klanten. Daarbij lopen ze regelmatig tegen organisatorische problemen aan. Een voorbeeld: Een team komt op locatie aan en ziet dat ze de verkeerde materialen bij zich hebben, want dat stond niet goed aangegeven in de instructies. Dan moeten ze weer terug naar de werkplaats, dat geeft allemaal vertraging en stress.”

Meedenken
Er valt nog een wereld te winnen als medewerkers meer bij de organisatie en planning van het werk worden betrokken. Tien: “Geef ze informatie en laat ze meedenken. De tijd die je daarvoor vrijmaakt, win je tijdens het project weer terug doordat er minder vertraging is. Vertrouw op hun kennis en ervaring en laat je waardering blijken als iets goed gaat. Creëer ook een veilige omgeving, waar ruimte is om fouten te maken en waar mensen hun zorgen en frustraties kunnen uiten. In feite kun je je medewerkers beschouwen als kapitaal dat je moet onderhouden.”

Ambassadeurs
Geen overbodige luxe dus, zo’n gesprek over duurzame inzetbaarheid. “Zeker!”, zegt Tien. “We merken dat ze er niet makkelijk over praten. Tijdens de startersbijeenkomsten inventariseren we vooral de mentale en fysieke werkdruk en welke hulpmiddelen ze (al) gebruiken of kennen. In de training ontdekken ze hoe ze het bespreekbaar maken bij de werkgever en collega’s. Adviezen en tips volgen in de nagesprekken met Stigas. Het zou ook erg helpen als er binnen de bedrijven ambassadeurs zijn die hun collega’s helpen om zaken die frustreren aan te kaarten. Zo kunnen ze vitaal, gezond en plezierig werken in het bedrijf bevorderen. Voor groenprofessionals die zo’n rol graag zouden willen vervullen, organiseert #vitalehoveniers speciale trainingen.

Ga het gesprek aan
Stilstaan bij gezond en vitaal aan het werk blijven en het gesprek erover aangaan. Dat is waar het programma Duurzame inzetbaarheid van #vitalehoveniers voor bedoeld is. “Dat valt te leren. Het is vooral ook een kwestie van beseffen waar je mee bezig bent. Want het is niet normaal dat medewerkers op hun 30ste of 40ste al versleten zijn. Of in een burn-out raken om dat planning keer op keer niet goed uitpakt. Frustraties stapelen zich op en als je daar niets mee doet, kan dat nare gevolgen hebben, niet alleen voor de medewerker zelf, ook voor de werkgever.”

Win-winsituatie
Tien adviseert werkgevers om de mogelijkheden van het programma Duurzame Inzetbaarheid van #vitalehoveniers onder de aandacht te brengen bij medewerkers: “Door op deze manier goed voor je mensen te zorgen, zal de motivatie en het werkplezier toenemen. Medewerkers die lekker in hun vel zitten, stralen dat ook uit: naar klanten én naar mogelijk nieuwe collega’s! Ze zullen bovendien minder snel uitvallen en niet zo snel elders solliciteren. Kortom: een win-winsituatie!”

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden om de duurzame inzetbaarheid van jou en je medewerkers te vergroten? Op de website van #vitalehoveniers onder ‘Ik blijf vitaal’ vind je alle informatie.

Binnen #vitalehoveniers werken Koninklijke VHG FNV, CNV en Colland Arbeidsmarkt samen aan pilots, cursussen, opleiding en training zodat medewerkers in de branche vitaal en vaardig kunnen blijven werken.